Close menu
Diddy Wah Diddy, Papa Oom Mow Mow en Wap Shoo Wap
Wap Shoo Wap Records

Tekst: Edwin Timmers
Foto: Mark Olijslagers

Diddy Wah Diddy, Papa Oom Mow Mow en Wap Shoo Wap

Het Amsterdamse platenlabel Wap Shoo Wap Records had bij zijn geboorte in 2022 een apgarscore van 10 met de heruitgave van Ivy Green’s eeuwig springlevende debuutsingle I’m Sure We’re Gonna Make It (Wap Shoo Wap). In de loop van de 44 jaar na het debuut is de songtitel gehusseld geraakt. Op de eerste uitgave stond Wap Shoo Wap in grote letters bovenaan, met I’m Sure We’re Gonna Make It in kleinere letters eronder. Een mogelijke verklaring voor deze verhusseling is dat de uitdrukking I’m Sure We’re Gonna Make It sinds 1978 synoniem is geworden voor het vuur en de ambitie van bands die het uiteindelijk nooit zullen gaan maken. De ‘unsung heroes’ van de rock ’n’ roll zijn, voor wie het wil zien, vaak de grootste helden. Maar hoe zit het met de uitdrukking Wap Shoo Wap?

Wap en Shoo zijn betekenisloze woorden; pas getoonzet krijgen ze betekenis, maar zeggen dan nog altijd niks. Betekenisloze woorden smeren de rock ’n’ roll; ze zijn als aardbeiensaus en slagroom op een heerlijk vette plak cake. Vorige eeuw, jaren vijftig, was het muzikale genre Doo Wop razend populair in Amerika. Doo Wop grossierde in betekenisloze zanglijnen. Tim Mullens, zanger en songschrijver van Ivy Green, verwees met Wap Shoo Wap bewust dan wel onbewust naar dat stukje rock ’n’ roll-historie, dat zijn wezen mede bepaalde. Mullens had zich gewarmd aan het vuur dat in rock ’n’ roll brandt. Maar slechts een enkeling kan, eenmaal warm, het lot van Icarus ontwijken en Gilian Profundo P., geboren en getogen Amsterdammer en oprichter van Wap Shoo Wap Records, is er een van. We gingen bij hem langs in zijn kleurrijke Amsterdamse bovenwoning.

Logo wap shoo wap

In de bijna twee uur dat we met hem spreken verontschuldigt hij zich meermaals voor het feit dat hij veel praat. Dat vindt hij zelf, want wij zien het probleem niet, dus ga door ga door. Hij spreekt als een verliefde, zwijgen zou een doodzonde zijn. Al decennia lang is hij actief in een wereldomspannend netwerk van mensen en bands met een affiniteit voor alles wat raakt aan rock ’n’ roll. Hij speelt in bands, hij boekt en programmeert bands en hij is DJ. Het idee voor een eigen platenlabel komt uit dat alles voort en ontstond niet geheel toevallig op z’n veertigste. “Sinds 2016 draaien we platen onder de naam Wap Shoo Wap. Rondom covid zag ik het vergrijsde publiek verjongen. Allemaal nieuwe bands met jonge mensen. Ik werd veertig en keek terug op zoveel plezier, ik had de wereld gezien en zag een eigen label als uitdaging voor mezelf om jonge bands een kans te geven, om hen hetzelfde plezier te gunnen.” Hij liet er geen gras over groeien. Twintig vinylreleases in vier jaar, waarvan er reeds tien zijn uitverkocht; vijf zagen het daglicht in 2022, vijf in 2023, zes in 2024 en dit jaar nog eens vijf. Allemaal platen in het breed uitwaaierende rock ’n’ roll-spectrum; van rhythm&blues tot garagepunk en van sixties beat tot glamrock. En allemaal platen die een lust voor het oog en als zodanig herkenbaar zijn, dankzij het vormgeverstalent van labelcompagnon Everaldo Pechler. Het appetijtelijke tijgerlogo is van Scott Sugiuchi, een Amerikaan in het netwerk van Gilian.

“Wat mij de rock ’n’ roll in trok? Ik kom uit de hardcore-punk. We liepen wel eens binnen bij Nachtcafé In De Diepte, een soort garage-rocktent, als er een DJ fantas­tische platen stond te draaien – ik was 18 of zo. Vreemd genoeg was er dan geen publiek. Later ontdekten we dat het daar pas na middernacht druk werd. Een nachtcafé inderdaad. Rond 2000 heb ik er talloze garagepunkbands gezien. Later ben ik gitaar gaan spelen in The Anomalys, tien jaar jonger dan de andere bandleden, die mij vertelden over de muziek in het legendarische VPRO-radioprogramma Stompin’ van Roel Bentz van den Berg en Martijn Stoffer. In goeie muziek klinkt iets mee dat eraan vooraf ging. Dat ben ik daardoor wel gaan inzien ja. Dan begin je bij garagepunk en kom je bij seventies punk en verder terug via de glam naar de sixties punk om bij de fifties rock ’n’ roll en doo wop uit te komen. En uiteindelijk de verbanden zien tussen rhythm&blues, soul en gospel en de lijn terug volgen naar blues en country blues. Er zijn honderden bands die de Ramones nadoen, wat begrijpelijk is, maar het wordt pas iets als je doorhebt dat de Ramones op geheel eigen wijze voortborduurden op girlgroup pop, sixties punk en fifties rock ’n’ roll.”

Provundo p

Wekelijks ontvangt hij mailtjes van bands die hun muzikale creaties voor release aanbieden. Hij waardeert de moeite, maar hoort er zelden in wat hij erin wil horen. Wat hij zoekt is de Wap Shoo Wap als in I’m Sure We’re Gonna Make It, het niet te beteugelen verleden dat in het heden meeklinkt. Bij de Spaanse band Automatic Lovers was het in ieder geval weer eens goed raak. Hun debuutsingle verscheen jongstleden februari en zo begint de aanbevelende tekst op bandcamp: ‘Do you dig The Damned? Do you like The Vibrators? Are you a fan of Slaughter & The Dogs? If the answer is yes, then you’re gonna love Automatic Lovers!’ Wat je krijgt is erg lekker en niet vernieuwend. Het enige nieuwe zijn de jonge muzikanten, gezegend met bravoure en verwonderd puttend uit de oneindige energiebron die de rock ’n’ roll is. Het is iedereen gegund het wiel opnieuw uit te vinden en precies dat, dat moment van verlichting, die gerevitaliseerde muzikale Eureka!, wil Wap Shoo Wap Records levend houden. In Spanje, tijdens een tour van Savage Beat, waarin Gilian gitaar speelt, stonden de vier mannen van Automatic Lovers vooraan bij het podium uit hun plaat te gaan terwijl Savage Beat speelde. Opvallend, volgens Gilian: “Hier in Nederland is het punkpubliek aan het verjongen. In de rest van Europa is dat niet of nauwelijks het geval.” Klopt, hier in Nederland gaat het ontegenzeglijk lekker.

 

Wap shoo wap singles

Je hoeft youtube niet op om zwart-witopnamen te bekijken van rhythm&blues-bands die in de sixties nog overeind stonden. Je kunt het in kleur zien en bovendien live. Op Wap Shoo Wap verscheen eind vorig jaar de debuutplaat van Doctor Velvet, een stel jonge kerels gemarineerd in old skool R&B. Overtuig jezelf met het nummer Bad Luck Baby, zeker ook met de voortreffelijke gitaar­solo halverwege. Jaarlijks vieren we Oud op Nieuw, met Doctor Velvet vier je dagelijks Oud als Nieuw.

Gilian legt het hoesje van de nieuwe single van Fuck Fuck Fuck op tafel, een scoop, dus wij wakker. Op de A-kant een smeuïg ronkende cover van Henk Wijngaards hit Jaren Mee. Henk had ‘m van Eddy Rabbitt, die er in 1980 als Drivin’ My Life Away een dikke hit mee scoorde. Op de B-kant staat Amsterdam Moord, een eigen creatie van FFF. Dikke punkrock, niet te snel, onder een tekst die Gilian woord voor woord mee kan zingen en die verhaalt over Amsterdammers die door de bange massa wat al te gemakkelijk als tokkies worden afgeserveerd.

De single verschijnt in mei en later dit jaar een LP. Tot die tijd kan iedereen zich vermaken met de tweezijdige 7”-kraker Anal/Bad Habits die in 2022 op Wap Shoo Wap verscheen en terecht allang uitverkocht is. Tenslotte: in wrakkige tijden telt goed nieuws dubbel: eind dit jaar ook een nieuwe plaat van The Covids!

Terug naar overzicht

Deel dit artikel

Lees ook deze:

Hou mij op de hoogte!

Laat mij weten wanneer een nieuwe editie beschikbaar is.